Rumah Tinggi Melanau

Rumah Tinggi Melanau merupakan rumah tradisi masyarakat Melanau dahulu kala. Ketinggian rumah ini adalah 10m dan keatas daripada permukaan tanah. Ini adalah kerana zaman dahulukala masyarakat hidup berpuak-puak dan peperangan antara kaum berlaku. Rumah tinggi melanau merupakan tempat yang paling selamat dari segi pertahanan. Ketinggiannya membolehkan ia tidak dapat di jolok dengan tombak dari permukaan tanah.

Disamping itu, keunikannya juga boleh dilihat dari segi struktur lantai rumah tersebut, sekiranya tuan-tuan berkunjung ke Kampung Budaya sarawak, tuan akan melihatnya sendiri. Struktur lantainya yang jarang, namun peliknya org yang berada dibawah rumah ini tidak akan dapat melihat pergerakan org yang berada di atas, tetapi org yang berada di atas dapat melihat jelas pergerakan orang bawah rumah. Ia adalah disebabkan oleh struktur susunan dan kombinasi lantai nibong yang unik. Keadaan ini, dipercayai membolehkan tuan rumah menyimbah musuh dibawah rumah dengan air panas dan ambuyat panas.

Dari segi tiangnya pula ia adalah diperbuat daripada batang balak kayu berlian yang mampu bertahan hingga 100 tahun dan lebih. Di Sarawak cuma terdapat 2 buah rumah tinggi Malanau yng masih wujud, pertama sekali di Kampung Budaya Sarawak dan keduanya di Kampung Sok, Matu, Mukah. Untuk mengetahui dan melihat sendiri keunikan dan lagenda anda bolehlah berkunjung ke Kampung Budaya Sarawak.

Comments :

0 comments to “Rumah Tinggi Melanau”
Blog Widget by LinkWithin
 

Top Ten General Movie

Top Ten Chinese TV Series

Top Ten Korean Movies