Sagu Oh Sagu....

haaa? nak tau tak aper yg pak cik dalam gambar diatas buat? siapa tu? hehehehe...nak tau ni la rutin harian masyarakat Melanau yang tinggal kampung di Sarawak. Dalam gambar di atas menunjukkan seorang pak cik tu tengah tarik keratan-keratan sagu menuju ke muara sungai sebelum ditunda oleh pembeli ke kilang-kilang sagu yang berdekatan. Nampak mudahkan...tetapi sbg seorang anak jati Melanau yang pernah terlibat dengan aktiviti ni...terus terang saya katakan memang memenatkan.

Sebenarnya ini adalah proses terakhir sebelum dihantar ke kilang. terdapat proses lain yang perlu dilalui sblm tu... seperti membuat laluan jalan utk mengangkut, menebang, mengerat dan banyak lagi proses lain yang tak berkesempatan nak di huraikan kepada pembaca sekalian.

Nak tau berapa sekerat batang sagu tersebut? Kalau nak tau harga sekerat batang sagu tu adalah RM7.00 sekerat. dan kebiasaannya sepohon sagu tu dapat hasilkan dalam 10 kerat hingga 12 kerat. Dengan harga tersebut dapat le sedikit pulangan. Kalau ada 1,000 kerat, dapat le RM7,000.00.

Bagi pemilik kebun rumbia yang luas, lumayan juga. kadang2 dier mampu keluarkan sehingga 15,000 kerat dalam satu masa. Maksudnya pulangan kasar dier, dier dapatlah dalam RM105,000.00. Tetapi dier akan upah org utk tebang dan angkut sampai muara sungai. Biasanya kerja ini agak berat dan memerlukan tenaga, so...pulangan tu akan dibahagi dua, sebahagian utk pemilik dan sebahagian lagi utk pekerja. Maksudnyer dier akan dapat bersih dalam RM 75,000.00 jer .

Nak tau keje ni mmg ok...tp letih giler.... taknak dah sy.. cukuplah pengalaman sblm keja gomen dan time2 zaman sekolah dulu...

Comments :

3 comments to “Sagu Oh Sagu....”
Tanpa Nama berkata...
on 

untuk membuat sagu tersebut?

Kenn berkata...
on 

Sagu banyak membantu pendapatan keluarga melanau bhg mukah ni..lagi artikel ttg sagu/rumbia di http://kenqutra.blogspot.com/2009/11/pokok-sagu-dan-proses-membawa-dari.html

Tanpa Nama berkata...
on 

nak mntak izin ambil gambar n maklumat tentang artikel ini untuk research saya..

Blog Widget by LinkWithin